A 1. KENNISNAME: GR: Lijst vertrouwenspersonen raadslid.
A 2. BESLISSING: Brandweer: Advies achterstallige brandweerbijdragen periode 2007-2011. [Er wordt gestemd over een negatief advies] stemgedrag: ja A 3. BESLISSING: RO: Huishoudelijk reglement van de GECORO 2013-2018. Tussenkomst Open Vld raadslid Frank Ponsaert: Voorzitter, Ik ga in principe akkoord met de aanpassingen. Maar de vraag om leesbevestiging is een merkwaardige. Ofwel is hier de specifieke outlook functie bedoeld, dat kan niet want die werkt niet in alle systemen. Ofwel wordt een handmatige bevestiging gevraagd, dat is bijzonder, want dit wordt bvb niet aan de gemeenteraad gevraagd. Enige rechtlijnigheid is hier wel gewenst. Dus stel ik voor de passage over de leesbevestiging te schrappen. [dit amendement wordt eenparig aanvaard] Stemgedrag: ja A 4. BESLISSING: Economie: Goedkeuring Streekpact Kempen 2013-2018. Tussenkomst Open Vld raadslid Frank Ponsaert: Voorzitter, Ook hier zijn we alweer te laat. Beslissing voor 31 oktober , geagendeerd op 25 november. En dan inhoudelijk, het gaat hier over 5 zeer belangrijke thema's voor Hulshout:
Ik hoop en ik veronderstel dat we dan ook zullen inzetten in alle 5 de onderwerpen. Maar ik heb mijn twijfels. In het zeer degelijk document komt Hulshout enkel voor in het gedeelte "vlot bereikbare regio" en dan nog enkel met de voorwaardelijke zin: "te onderzoeken of de gemeenten van de Zuiderkempen (Herenthout, Herselt, Hulshout, Laakdal en Westerlo) in het studiegebied van mobiliteitsstudie Middenkempen kunnen opgenomen worden." Anderzijds, staat bvb in sectie 3.2 een oplijsting van het huidige en geplande aanbod aan bedrijventerreinen. Daarin vinden we Hulshout niet terug. Is het mogelijk een inzicht te krijgen in de betrokkenheid van Hulshout in de verschillende aspecten van dit streekpact? Stemgedrag: ja A 5. BESLISSING: Milieu: Herklassering onbevaarbare waterlopen - implementering van Doorbraak 63 "Waterbeleid en -beheer" van het Witboek Interne Staatshervorming. Stemgedrag: ja A 6. BESLISSING: Milieu: Overdracht grof vuil ophaling aan IOK Afvalbeheer. Stemgedrag: ja A 7. BESLISSING: AGB sport Hulshout: Goedkeuring verdaging voorlegging budget AGB sport Hulshout naar 17 december 2013. Stemgedrag: ja A 8. BESLISSING: BKO: Aanpassing huishoudelijk reglement gemeentelijke buitenschoolse opvang. Tussenkomst Open Vld raadslid Frank Ponsaert: Voorzitter, Het bijgevoegd verslag betreft een vergadering met 10 aanwezigen op 25. En qua stemgerechtigden 6 aanwezigen op 16. Betreft dit een geldige vergadering? Betreft dit een geldig advies? Indien niet, zou ik willen voorstellen het punt te verdagen. [De statuten of het huishoudelijk reglement vermelden niet dat er een meerderheid aanwezig dient te zijn] Voorzitter, zou het niet aangewezen zijn de statuten/huishoudelijk reglement aan te passen? Stemgedrag: ja A 9. BESLISSING: Cultuur: Organiek reglement beheersorgaan gemeenschapscentrum Hulshout. Stemgedrag: ja A 10. BESLISSING: Cultuur: Toetreding tot projectvereniging 'Kempens Karakter'. Tussenkomst Open Vld raadslid Frank Ponsaert: Voorzitter, Ik begin stilaan het gevoel te krijgen dat we aan een acute vorm van projectitis lijden. We moeten wel door het groene bos de bomen nog kunnen zien. De projectvereniging kempens karakter heeft 3 deelwerkingen: cultureel erfgoed, toerisme en bibliotheekwezen. In hoeverre is er voor de eerste 2, namelijk cultureel erfgoed en toerisme, een overlap met het Merode project? [schepen geeft toe dat er een overlap is tussen Kempens Karakter en Merode en dat dit zal moeten bewaakt worden] stemgedrag: ja A 11. BESLISSING: Cultuur: Goedkeuring statuten projectvereniging 'Kempens Karakter'. stemgedrag: ja A 12. BESLISSING: Cultuur: Afvaardiging Raad van Bestuur projectvereniging 'Kempens Karakter'. Stemgedrag: ja A 13. KENNISNAME: Cultuur: Huishoudelijk reglement projectvereniging 'Kempens Karakter'. Stemgedrag: ja A 14. BESLISSING: Achtkant: Deelname aan Achtkant. Tussenkomst Open Vld raadslid Frank Ponsaert: Voorzitter, ik heb uit het dossier niet kunnen opmaken wat Achtkant nu in feite is. Wat is de doelstelling? Wat is de bevoegdheid? Er wordt gesproken over bundeling van krachten om dossiers technisch en juridisch correct te behandelen, over schaalvoordeel bij gezamenlijke aankopen, bundeling van krachten op politiek en administratief-bestuurlijk vlak en uiteindelijk wordt verwezen naar integratie met de werking van de erfgoedcel van Kempens Karakter. Een belangrijk aandachtspunt hierbij zijn de bevoegdheden die als “dagelijks beheer” gedelegeerd geweest zijn naar het college. Voor Open Vld kunnen die bevoegdheden niet zonder meer verder gedelegeerd worden naar zo’n hoger samenwerkingsverband. Het schepencollege blijft wel verantwoordelijk! Wat betekent in deze context de term "constructief meewerken"? Want het is daarover dat we moeten beslissen. Dat het besluit dat voorligt ook gaat over het ter beschikking stellen van webspace begrijp ik al helemaal niet, waar gaat dat over? Hoeveel kost webspace? 5GB kost 1,5/maand; 120GB kost 10euro/maand en 1TB kost 95euro/maand. Enige uitklaring is hier wel noodzakelijk. [Voorzitter geeft toe dat er nog onduidelijkheden zijn met betrekking tot verantwoordelijkheid in deze "feitelijke vereniging"] stemgedrag: onthouding Tussenkomst Open Vld raadslid Frank Ponsaert: Voorzitter, Ik ben verward door de agendapunten 15 tot/met 24 over de intercommunales. Het gaat steeds over dezelfde onderwerpen namelijk agenda, statuten en afgevaardigden en voor elke intercommunale is dit anders geagendeerd. We hebben in deze agenda een beetje alle mogelijke combinaties. Bij Cipal eerst statuten en dan in 1 punt agenda en afgevaardigden Bij IOK eerst statuten en agenda en in het volgende punt de afgevaardigden Bij Finilek eerst agenda en dan afgevaardigden Bij Pontes in 1 punt agenda en afgevaardigden [Voorzitter is akkoord met de opmerking en zegt hier zelf ook problemen mee te hebben, maar dat er geen uniformiteit is tussen de intercommunales] Voorzitter, kan dit probleem niet aangekaart worden bij de overkoepelende organisatie en bij het VVSG? [Voorzitter belooft dit te doen] A 15. BESLISSING: CIPAL: Goedkeuring ontwerp statutenwijziging. Tussenkomst Open Vld raadslid Frank Ponsaert: Voorzitter, Een normale vraag zou nu zijn: kan de afgevaardigde bij Cipal deze statutenwijziging duiden? Maar dat kan waarschijnlijk niet, want we hebben geen afgevaardigde in de adviesraad. We hebben wel iemand aangeduid tijdens de GR zitting van mei, maar die komt niet voor in de samenstelling van de adviesraad, zoals die in het dossier zit. Is daar enige verklaring voor? stemgedrag: ja A 16. BESLISSING: CIPAL: Goedkeuring agenda, aanduiding afgevaardigde en plaatsvervanger buitengewone algemene vergadering d.d. 13.12.2013. stemgedrag: ja A 17. BESLISSING: FINILEK: Goedkeuring agenda buitengewone algemene vergadering d.d.13.12.2013. stemgedrag: ja A 18. BESLISSING: FINILEK: Aanduiding afgevaardigde en plaatsvervanger (buitengewone) algemene vergaderingen. stemgedrag: ja A 19. BESLISSING: IOK: Goedkeuring statutenwijziging en agenda algemene vergadering d.d. 17.12.2013. Tussenkomst Open Vld raadslid Frank Ponsaert: voorzitter, kan de afgevaardigde bij IOK deze statutenwijziging duiden? stemgedrag: ja A 20. BESLISSING: IOK: Aanduiding afgevaardigde algemene vergadering d.d. 17.12.2013. stemgedrag: ja A 21. BESLISSING: IOK Afvalbeheer: Goedkeuring statutenwijziging en agenda algemene vergadering d.d. 17.12.2013. Tussenkomst Open Vld raadslid Frank Ponsaert: voorzitter, kan de afgevaardigde bij IOK Afvalbeheer deze statutenwijziging duiden? stemgedrag: ja A 22. BESLISSING: IOK Afvalbeheer: Aanduiding afgevaardigde algemene vergadering d.d. 17.12.2013. stemgedrag: ja A 23. BESLISSING: PIDPA: Goedkeuring agenda en statutenwijziging en aanduiding afgevaardigde en vervanger voor de Buitengewone Algemene Vergadering d.d. 16.12.2013. Tussenkomst Open Vld raadslid Frank Ponsaert: Voorzitter, Er is zoals voor de andere intercommunales een "verplichte" wijziging, maar er wordt gebruik gemaakt van de opportuniteit om een aantal andere wijzigingen door te voeren. Wat betreft de voorgestelde begroting zie ik dat het resultaat voor de activiteit water bijna 4,5 miljoen lager wordt begroot dan de evaluatie 2013. Wat is daarvan de reden/oorzaak? Kan de afgevaardigde bij Pidpa deze statutenwijziging en budgetsprong duiden? [afgevaardigde op de buitengewone algemene vergadering krijgt opdracht hierover tussen te komen op de buitengewone algemene vergadering van 16/12/13] stemgedrag: Ja A 24. BESLISSING: PONTES: Goedkeuring agenda, aanduiding vertegenwoordiger algemene vergadering 18.12.2013 en vaststelling mandaat. stemgedrag: ja A 25. KENNISNAME: Patrimonium: Toelichting en stand van zaken herinrichting begraafplaatsen. [toelichting door een ambtenaar] Tussenkomst Open Vld raadslid Frank Ponsaert: Voorzitter, we hebben vorige gemeenteraad unaniem deze beslissing genomen en moeten dan ook onze verantwoordelijkheid opnemen. We hebben beslist in lijn met het vlaamse decreet en in lijn met wat in quasi alle Vlaamse gemeenten gangbaar is. Dit neemt niet weg dat er toch een ongelukkige communicatie is gebeurd op een nog ongelukkiger moment. Dat velen juist op 1 november geconfronteerd werden met deze moeilijke boodschap heeft gezorgd voor zeer felle emoties. We moeten hier lessen uit trekken voor het vervolg, vooral op communicatiegebied. Toegevoegde punten TA1. Beslissing. Financiën. Voorstel tot mini-hervorming belastingen en retributies [Open Vld] Tussenkomst Open Vld raadslid Frank Ponsaert: Voorzitter, Open Vld wenst op termijn de belasting op motoren afgeschaft te zien, wat reeds in de meeste gemeenten gebeurd is. In 2012 bracht deze belasting 84.664,50Euro op. In de huidige context van onderfinanciering van de gemeenten dient dit gecompenseerd te worden met andere inkomsten. Open Vld stelt daarom voor om de belastingen op motoren te halveren en dit te compenseren met een verhoging van de belasting op 2de verblijven, retributie op werken door de technische dienst en de belastingen op leegstand, verkrotting en verwaarlozing. Omdat het belangrijk is juiste simulaties te maken en in consensus de beslissing te nemen, stellen we niet voor ons voorstel nu te stemmen, maar een werkgroep te creëren die het voorstel onderzoekt en bijstuurt. Art1. een onbezoldigde ad-hoc werkgroep financiën wordt opgericht om verschuivingen van accenten binnen de belastingen en contributies te bestuderen. Dit met het oog op een betere aansluiting bij de doelstellingen van het beleid, met name verhogen van de werkgelegenheid, aantrekken van nieuwe bedrijven en tegengaan van de leegstand op de industrieterreinen. Art2. de samenstelling van de werkgroep is als volgt: CD&V:3; NV-A:2; Groen:1; Open Vld:1; de financieel beheerder en eventueel andere experten Art3. opdracht van de werkgroep is een voorstel te formuleren met betrekking tot de doelstelling geformuleerd in art1. [Voorzitter is blij met het voorstel, maar wenst er niet op in te gaan] Verworpen meerderheid tegen oppositie TA2. Beslissing. Kwaliteitscontrole administratie [Open Vld] Tussenkomst Open Vld raadslid Frank Ponsaert: Voorzitter, Sinds het begin van deze legislatuur worden geregeld storende fouten en/of tekortkomingen geconstateerd bij agenderingen en documenten. De meest recente is een UITTREKSEL UIT DE NOTULEN VAN DE GEMEENTERAAD van 25 november 2013 dat te vinden was in oktober bij de uitnodiging van de MINA raad. Het is niet de bedoeling hier het proces te maken van de administratie, we gaan dan ook geen inventaris geven van alle problemen. Wat we wel onomstotelijk vaststellen is een gebrek aan kwaliteitscontrole. Daarom stellen we voor om alle processen binnen de administratie te bekijken in het licht van de noodzakelijke kwaliteitscontrole en deze ofwel aan te passen ofwel beter toe te passen. Aangezien de kwaliteit een aandachtspunt is Aangezien kwaliteit een belangrijk onderdeel is van het goede functioneren van de diensten van de gemeente Aangezien kwaliteit de resultante is van degelijke processen Art1. de administratie herbekijkt haar werkingsprocessen in het licht van een kwaliteitsgarantie Art2. de administratie rapporteert ten laatste binnen 6 maanden over de aanpassingen die gebeurd zijn met betrekking tot haar werkingsprocessen. [Voorzitter wenst het personeel niet te belasten met aandacht voor kwaliteit, ze hebben al werk genoeg] TA3. Beslissing. Samenstelling deontologisch comité. [Open Vld] Tussenkomst Open Vld raadslid Frank Ponsaert: Voorzitter; Volgens artikel 6 van de deontologische code dient een deontologisch comité opgericht te worden. Bij een klacht dient dit comité binnen de 30 dagen samen te komen. Er kan dus niet gewacht worden op een klacht vooraleer het comité samen te stellen. Voorstel is dat elke partij tegen volgende gemeenteraad de afgevaardigde meedeelt aan de secretaris. Zodat volgende gemeenteraad het comité officieel kan samenstellen. Aangezien de goedgekeurde deontologische code voorziet in de oprichting van een deontologische commissie Aangezien de deontologische commissie moet samenkomen binnen de 30 dagen na een klacht Aangezien er niet binnen de 30 dagen kan overgegaan worden tot het samenstellen van de deontologische commissie en vervolgens samenroepen van deze commissie Art1. de verschillende fracties wordt gevraagd hun vertegenwoordiger in de deontologische commissie aan te duiden en deze informatie door te geven aan de secretaris Art2. de samenstelling van de deontologische commissie wordt bekrachtigd op de gemeenteraad van 17 december 2013 UNANIEM AANGENOMEN TA4. Vraag. Heeft Hulshout inwoners met afwijkende geloofsovertuiging? Kan dit nader omschreven worden? [Open Vld] Tussenkomst Open Vld raadslid Frank Ponsaert: Voorzitter, In een interview met RTV weet onze burgemeester te melden dat in onze gemeenteschool de lessen zedenleer gevolgd worden door leerlingen met een minder gangbare geloofsovertuiging. Kan de burgemeester dit toelichten? [burgemeester leest een tekst voor over gemeentefinanciën en zedenleer] Voorzitter, dit antwoord is volledig naast de kwestie, kan de burgemeester bevestigen dat hij gezegd heeft dat de lessen zedenleer gevolgd worden door leerlingen met een minder gangbare geloofsovertuiging. Kan de burgemeester dit toelichten? [burgemeester leest dezelfde tekst voor over gemeentefinanciën en zedenleer] Voorzitter, ik ben zeer ontgoocheld over het feit dat de burgemeester weigert te antwoorden op de vraag en ik wens te verwijzen naar de deontologische code art 3.11 Verbod van discriminatie en verplichting tot neutraliteit : De mandatarissen moeten op dezelfde gewetensvolle manier ten dienste staan van alle burgers die op hun dienstverlening een beroep doen, zonder onderscheid van leeftijd, geslacht, ras, huidskleur, afstamming, sociale stand, taal, cultuur, seksuele geaardheid, opleiding, burgerlijke staat, inkomen, nationaliteit, filosofische, levensbeschouwelijke en/of religieuze overtuiging, partijvoorkeur of persoonlijke gevoelens jegens hen. Opmerkingen zijn gesloten.
|
Open Vld Hulshoutinformeert over haar beleving van de gemeenteraad. overzicht
Maart 2015
Categories |