Tussenkomst Open Vld raadslid Frank Ponsaert:
Voorzitter,
We krijgen hier opnieuw 3 verrekeningen tussen de kiezen, maar die zijn gebaseerd op offertes die goedgekeurd zijn door het schepencollege. Dienen die offertes ook niet op de gemeenteraad te komen?
Verder zullen we ons onthouden op deze 3 punten, net als vorige keer en om dezelfde reden.
Stemgedrag: onthouding
A2. BESLISSING: Renovatiewerken gemeenschapscentrum Westmeerbeek. Goedkeuring verrekening 17.
A3. BESLISSING: Renovatiewerken gemeenschapscentrum Westmeerbeek. Goedkeuring verrekening 18.
A4. BESLISSING: IVMK. Aanstelling intergemeentelijke toezichthouders.
Stemgedrag: ja
A5. BESLISSING: Burgemeestersconvenant. Energie- en klimaatactieplan Kempen2020 in het kader van het burgemeestersconvenant.
Tussenkomst Open Vld raadslid Frank Ponsaert:
Voorzitter,
Ik ga met de deur in huis vallen. Dit plan mist elke realiteitszin.
Toen we op 24 februari van vorig jaar discussieerden over de burgemeesterconvenant stelde ik de vraag "wat is de extra werkdruk door deze convenant?". Het antwoord was dat het werk door IOK zou ingevuld worden.
En nu ligt het actieplan op tafel. Een lijvig werkstuk. Leuke lectuur, grappiger dan Geert Hoste.
Eerst en vooral nog eens herinneren aan de doelstelling van de burgemeesterconvenant : De CO2 uitstoot tegen 2020 met 20% verminderen op het grondgebied van de gemeente.
OK daar gaan we. Het enige waar de gemeente rechtstreeks invloed op heeft zijn de gemeentediensten en de gemeentelijke eigendommen. Dit gaat om 2,78% van de totale CO2 uitstoot op ons grondgebied. Hierop willen we een verlaging van 30%. Als we dat halen dan hebben we reeds 0,83% van 20%, nog 19,17% te gaan voor de anderen. Voor dat gedeelte van het grondgebied waar de gemeente geen rechtstreekse invloed op heeft.
Om die 0,83% te behalen zijn in dit plan 79 actiepunten gedefinieerd.
Maar beste schepen van milieu, je volgt je eigen actieplan niet. Of je mag het niet volgen van je coalitiepartner. Ik geef een voorbeeld.
Actie 77: Aankoop van energiezuinige IT voor gemeentelijke gebouwen.
In het budget 2015 staat de uitbreiding van de disk capaciteit, ik heb in de zitting van 11 december 2014 voorgesteld om dit te schrappen en over te stappen naar de cloud. Dit is een 100% invulling van actie 77, maar werd verworpen door de meerderheid.
Andere vaststelling in totaal zijn er 260 acties, waarvan slechts 48 aan het IOK zijn toegewezen en 161 aan gemeente en OCMW (nog 51 aan anderen)
Nog enkele leuke voorbeelden van acties:
Actie 114 & 200: Onderzoek mogelijke inplanting van nieuwe waterkrachtcentrales;
Actie 196: Het onderzoeken van de mogelijkheid tot het verdelen stoffen winkeltassen met logo gemeente als alternatief voor plastieken zakjes
Actie 175: Het onderzoeken van het uitvoeren van een aangepaste tarifering voor parkings
Actie 172: Inrichten van autovrije of autoluwe zones;
Actie 163: Uitbouw van snelle en hoogfrequente regionale openbaar vervoerlijnen gekoppeld aan behoefteonderzoek;
Actie 145: Samenwerken met de cultuursector rond duurzame verplaatsing naar culturele activiteiten;
Actie 24: Duurzaam renoveren van oudere gemeentelijke gebouwen (pastorij van Houtvenne, gebouwen van de fanfare, duivenbond in Westmeerbeek …); vanaf 2019 --> zal ongetwijfeld zware impact hebben tegen 2020
En meest hilarische:
Actie 8: ‘Crowdfunding’ onder personeel organiseren om klimaatvriendelijke maatregelen te financieren;
Stemgedrag: neen
A6. BESLISSING: Welzijnszorg Kempen. Goedkeuring meerjarenplan 2014-2019, budget 2015 in het kader van BBC.
Stemgedrag: ja
A7. BESLISSING: GAS. Goedkeuring huurovereenkomst stad Geel met intergemeentelijke GAS ambtenaar.
Stemgedrag: ja
A8. BESLISSING: GAS. Hernieuwing van de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Turnhout en de gemeenten die deel uitmaken van de politiezone Geel-Laakdal-Meerhout, de politiezone Neteland, de politiezone Balen-Dessel-Mol en de politiezone Zuiderkempen.
Tussenkomst Open Vld raadslid Frank Ponsaert:
Voorzitter,
Gezien onze zeer koele liefde voor GAS, zullen we ons onthouden. De bemiddeling is essentieel bij de GAS.
Stemgedrag: onthouding
A9. BESLISSING: Personeel. Reglement toekenning eretitels schepenen en gemeenteraadsleden.
Tussenkomst Open Vld raadslid Frank Ponsaert:
Voorzitter,
Ik ben niet onder de indruk en vraag me af wat het nut is.
Maar als iemand zich gelukkig voelt met een eretitel, mij niet gelaten. T kost niets en geluk mag je niet in de weg staan.
Stemgedrag: ja
Toegevoegde punten (Open Vld)
TA1 beslissing: openbare werken. Aanpassing gemeentelijk reglement tot de aanleg, inrichting en behoud van infiltreerbare wegbermen en opritten.
MOTIVERING:
Voorgeschiedenis
-
Juridisch
- 24 juni 2013, de gemeenteraad geeft haar goedkeuring aan het gemeentelijk reglement tot de aanleg, inrichting en behoud van infiltreerbare wegbermen en opritten (zie
Motivering
- Het reglement geeft aanleiding tot praktische problemen voor de aangelanden. Zie bijgevoegde fotos
- Een technische aanpassing van het reglement kan de ondervonden praktische problemen oplossen
Artikel 1:
In hoofdstuk4 van het gemeentelijk reglement tot de aanleg, inrichting en behoud van infiltreerbare wegbermen en opritten wordt het eerste punt "De verharding van een oprit wordt beperkt tot maximaal 4m breedte (evenwijdig met de rijweg), inclusief de insluitende lijnvormige elementen." vervangen door "De verharding van een oprit wordt beperkt tot maximaal 4m breedte (evenwijdig met de rijweg), inclusief de insluitende lijnvormige elementen, bij een rijbaan van minimum 5m breedte, voor de wegberm die buiten de rijbanen en de verharde zijstroken ligt. Voor de tussenbermen (= gelegen tussen voet- of fietspaden en de wegverharding of weggoot) kan de breedte van de verharding als volgt worden uitgebreid: als de som van de breedtes van de verharde zijstroken en de tussenberm gelijk is aan of groter dan de helft van de breedte van één rijstrook dan kan de breedte van de verharding in de tussenberm aan weerszijden met een halve meter verhoogd worden; als de som van de breedtes van de verharde zijstroken en de tussenberm gelijk is aan of groter dan de breedte van één rijstrook dan kan de breedte van de verharding in de tussenberm aan weerszijden met één meter verhoogd worden.
Bij een rijbaan met een breedte van minder dan 5 meter mag, ten behoeve van het indraaien, de breedte van de verharding van de oprit verhoogd worden met de ontbrekende breedte van de rijbaan. Bijvoorbeeld: bij een rijbaan van 4m mag de oprit 5m breed zijn, bij een rijbaan van 3,50m mag de oprit 5,50m breed zijn."
TA2 principebeslissing. gebruik atletiekpiste
MOTIVERING:
Voorgeschiedenis
- op de gemeenteraad van 11 december 2014, bij de bespreking van punt "A.9. BESLISSING: Financiën. Retributiereglement op het gebruik van de gemeentelijke infrastructuur voor de aanslagjaren 2015 tot en met 2019", stelt raadslid Ponsaert (Open Vld) voor om een overeenkomst af te sluiten met de atletiekclub betreffende exclusief gebruik van de piste tijdens de trainingen.
- op de gemeenteraad van 11 december 2014, bij de bespreking van punt "A.9. BESLISSING: Financiën. Retributiereglement op het gebruik van de gemeentelijke infrastructuur voor de aanslagjaren 2015 tot en met 2019", antwoord schepen van sport op bovenstaand voorstel, dat er een overeenkomst bestaat en dat de exclusiviteit tijdens de trainingen een feit is
- 9 juni 2008, het schepencollege geeft haar goedkeuring aan de "toekenning aan de vzw AC Hulshout van een bouw - en gebruiksrecht betreffende atletiekpiste"
- Gezien het antwoord van de schepen van sport op geformuleerd voorstel mbt exclusiviteit tijdens de trainingen, is het duidelijk dat de schepen akkoord is om exclusief recht toe te kennen aan de atletiekclub tijdens de trainingen
- Gezien de "toekenning aan de vzw AC Hulshout van een bouw - en gebruiksrecht betreffende atletiekpiste" niet voorziet in exclusief gebruiksrecht voor de atletiekclub tijdens de trainingen
- Gezien de "toekenning aan de vzw AC Hulshout van een bouw - en gebruiksrecht betreffende atletiekpiste" voorziet in een volledig gebruiksrecht
Artikel 1:
De gemeente geeft de toestemming aan de vzw AC Hulshout om een reglement uit te schrijven waarbij de vzw AC Hulshout exclusief gebruiksrecht heeft van de atletiekpiste tijdens de trainingssessies.
TA3 beslissing. Financiën. Intrekking Retributiereglement op het gebruik van de gemeentelijke infrastructuur voor de aanslagjaren 2015 tot en met 2019.
Voorgeschiedenis
- op de gemeenteraad van 11 december 2014, werd het Retributiereglement op het gebruik van de gemeentelijke infrastructuur voor de aanslagjaren 2015 tot en met 2019.
- In het dossier ontbrak de beslissing van het schepencollege van 9 juni 2008: toekenning aan de vzw AC Hulshout van een bouw - en gebruiksrecht betreffende atletiekpiste
- 9 juni 2008, het schepencollege geeft haar goedkeuring aan de "toekenning aan de vzw AC Hulshout van een bouw - en gebruiksrecht betreffende atletiekpiste"
- 11 december 2014, de gemeenteraad geeft haar goedkeuring aan het Retributiereglement op het gebruik van de gemeentelijke infrastructuur voor de aanslagjaren 2015 tot en met 2019
- De vzw AC Hulshout beschikt over volledig gebruiks- en beheersrecht van de atletiekpiste
- Het retributiereglement op het gebruik van de gemeentelijke infrastructuur voor de aanslagjaren 2015 tot en met 2019 voorziet in een retributie van 2.880euro per jaar voor gebruik van de atletiekpiste
- De gemeente heeft het gebruiksrecht én het beheersrecht afgestaan en kan dus geen retributie meer vorderen.
Artikel 1:
Intrekking van het Retributiereglement op het gebruik van de gemeentelijke infrastructuur voor de aanslagjaren 2015 tot en met 2019
TA4 BESLISSING: Financiën. Retributiereglement op het gebruik van de gemeentelijke infrastructuur voor de aanslagjaren 2015 tot en met 2019
MOTIVERING:
Voorgeschiedenis
- 17 december 2013: Gemeenteraadsbeslissing betreffende het retributiereglement op het gebruik van de gemeentelijke infrastructuur - aanslagjaar 2014.
- Het beheer van gemeentelijke accomodaties brengt grote financiële kosten teweeg voor o.a. het onderhoud, de verwarming, de verlichting, het waterverbruik, lonen, …
- Inwoners dragen reeds bij tot de gemeentelijke infrastructuur via de opcentiemen op de personenbelasting.
- Niet-inwoners leveren geen bijdrage tot de gemeentelijke infrastructuur.
- Er dient rekening gehouden te worden met de financiële toestand van de gemeente.
- 15 juli 2005 en latere wijzigingen: Gemeentedecreet:
- artikel 42 dat stipuleert dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen, waaronder de gemeentelijke belasting- en retributiereglementen, vaststelt.
- artikel 43 §2 15° dat bepaalt dat de bevoegdheid van de gemeenteraad tot het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, niet delegeerbaar is naar het college van burgemeester en schepenen.
- artikel 186 dat stipuleert op welke wijze het reglement bekend gemaakt dient te worden.
Gezien de hoge kosten die het beheer van de gemeentelijke accomodaties met zich meebrengen is het noodzakelijk een vergoeding op te leggen aan de gebruikers ervan. Het is daarom ook billijk om aan de niet-inwoners een tarief aan te rekenen dat overeenkomst met de reële kostprijs van de aangeboden infrastructuur.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist een retributie te vestigen op het gebruik van de gemeentelijke infrastructuur voor de
aanslagjaren 2015 tot en met 2019.
Artikel 2:
De tarieven worden als volgt vastgesteld:
1) Nieuwe turnzaal Strepestraat:
• € 4 per uur.
2) Turnzaal Eindeken:
• € 10 per vergadering
3) Polyvalente zaal Vloeikensstraat (oude turnzaal):
• € 15 per niet-betalende activiteit van maximaal 5 uur
• € 40 per betalende activiteit van maximaal 5 uur
• € 130 per andere activiteit per dag
Artikel 3:
De hogervermelde tarieven voor het gebruik van de gemeentelijke infrastructuur worden ingevorderd als een retributie en zijn betaalbaar binnen de dertig dagen na toezending van de rekening. De invordering zal geschieden door de financieel beheerder.
Artikel 4:
In geval van annulatie zal 20% annulatievergoeding als dekking van de reservatie- en administratiekosten worden aangerekend.
Geheime zitting
TA5. Vraag. Interne email wordt gepubliceerd door actievoerders.