Open Vld wil een digitalisering van de klassieke gemeentelijke dienstverlening. Daarvoor willen we een snel en betrouwbaar systeem op de website van de gemeente: ‘het thuisloket’.
Om de dienstverlening naar alle burgers te verbeteren willen wij inzetten op doorgedreven digitalisering en integratie. Dit als uitbreiding op de bestaande dienstverlening aan het traditionele loket. De basis van deze digitalisering moet voor ons een digitaal platform (bv. 2235 Online) zijn waar al onze (online) diensten gecentraliseerd zijn. Om deze diensten snel en gemakkelijk toegankelijk te maken willen wij naast de traditionele website ook een app ontwikkelen waar alle dienstverlening onmiddellijk, handig en mobiel beschikbaar is.
Een eerste stap die we zetten is het activeren van het thuisloket. De plaats waar je onder andere 24u op 24u alle mogelijke attesten veilig en snel kan opvragen door een integratie met de Vlaamse en Federale overheid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan uittreksels van de Burgerlijke stand of dienst Bevolking of toelating aanvragen voor inname openbaar domein voor bv. een verhuis. Verder willen wij dat elke inwoner op een eenvoudige en laagdrempelige manier de gemeentediensten kan bereiken. Daarom stellen wij voor om 1 algemeen telefoonnummer (bv. 2235) en 1 algemeen emailadres (bv. 2235@hulshout.be) in dienst te nemen waar alle inwoners centraal terecht kunnen met hun vragen of opmerkingen. Maar er kan best meer. We leven in een tijd waar communiceren via Messenger, Skype en WhatsApp vanzelfsprekend zijn geworden. Wij willen het via de app mogelijk maken om met een medewerker of ambtenaar een afspraak te maken voor een online meeting of een live chat net zoals dat in het dagelijkse leven of de werkomgeving reeds ingeburgerd is. Tevens biedt het platform de mogelijkheid voor het vlot delen van informatie. Je krijgt de mogelijkheid voor het gemakkelijk melden van problemen met zwerfvuil, overlast, veiligheid, fiets- en voetpaden aan de gemeente of politiediensten. |
Van de gemeente uit kan er informatie voorzien worden over evenementen, geplande of ongeplande werken, een cultuuragenda,... Op die manier zorgen we samen voor een propere, veilige en leuke gemeente.
Dit is slechts een begin. Voor ons is continue verbetering en verdere integratie met andere diensten een prioriteit, dit natuurlijk met toezicht en respect voor ieders privacy. Voor ons moet digitalisering een uitbreiding en verbetering van onze diensten zijn voor iedereen. Voor inwoners door de extra flexibiliteit en beperking van bv. wachtrijen aan het loket, maar ook voor de gemeentelijke medewerkers; die zo deels ontlast zullen worden en meer tijd krijgen voor hun kerntaken. Wij beseffen dat deze digitale omgeving niet voor iedereen een oplossing kan bieden. Daarom zal het fysiek loket steeds behouden blijven en zullen wij als gemeente infosessies en opleidingen voorzien. Voor inwoners die geen beschikking hebben over een eigen pc of internet zal de gemeente de openbare pc’s in de bibliotheek moderniseren en verder uitbreiden naar bijvoorbeeld het gemeentehuis en het OCMW. |